A három kismalac / Three little piggies
by Agócs Írisz
A minap egy nagyon elgondolkodtató cikkre bukkantam a scoutiegirl.com-on. Tara, a szerkesztője azt írja (Seth Godin, internetgurura hivatkozva), hogy a világnak azon felén, ahol a kézzel készített dolgok divatja előbb elindult, a “Buy Handmade!” azaz a “Vásárolj kézzel készítettet!” mozgalom már nem működik.
Miért is? Szerintük azért, mert a környezet időközben megváltozott, már nem elég csupán a tény, hogy valami nem gyárban készült. Ugyanis már lehet olcsón jót kapni, már sok mindent bárki megcsinálhat magának a viszonylag könnyen elérhető eszközökkel, és mert nem elég ha valami kézzel készült, hasznosnak is kell lennie.
Akkor hogyan tud versenyezni az egyedi, kézzel készült dolog, ha a környezet így megváltozott, ha elmúlt már az az idő, amikor csak azért vásároltak meg valamit mert kézzel készült?
Tara szerint a kézzel készülteknek is ugyanúgy versenyképesnek kell lenniük. Nem feltétlenül az olcsósági versenybe kell beszállniuk, hanem a hasznosságba; abba, hogy a kézzel készült termék is hasznos legyen valamely módon, valamint hogy a vásárló úgy érezhesse: részese lett egy világnak, egy sztorinak. Tara szerint a kézzel készültnek immár az (is) a feladata, hogy elmondjon egy történetet, s ne csupán a vásárlás aktusáról szóljon.
Ti mit gondoltok erről? A világ tényleg megváltozott, vagy pont ellenkezőleg: egyáltalán nem változott?
(Az eredeti cikk itt olvasható.)
***
I read a very thought provoking post on scoutiegirl.com, written by Tara. It is about why the “Buy Handmade!” movement does not work anymore, how the market, the world changed since the beginning of this movement. Here are some excerpts from the post.
“It was a neat campaign. You could see the support for buying handmade grow through the craft blogosphere and I’m
sure it touched people who had no idea about the possibility of buying goods from independent craftspeople. But in the end, the movement lost steam.
…
It takes more than a directive to change behavior. Without a greater narrative and convincing benefits, “buy handmade” is just something you utter to people already in the know.
…
So how can craft compete? Handmade goods need to provide a choice. Not between higher & lower prices, not between commercial or handmade, not even between ecofriendly or not – the choice is about whether Product A is more beneficial to the consumer than Product B. Does the story of that product communicate its value? Does the product allow the consumer to become a part of the narrative?
…
“Buy Handmade” doesn’t work. It’s a directive not a narrative. It doesn’t speak to me; it speaks at me. Talk to me, involve me, listen to me, guide me. Take me by the hand and explain what exactly it is that I’m buying when I buy your product. Tell me a story. Just don’t tell me what to buy.”
What do you think? The wold has really changed? Or did not change at all?
(You can read the original post here.)